MartinusForumDk

Del:
Notifications
Clear all

Matteus 10,28

20 Indlæg
8 Brugere
0 Likes
1,968 Set ialt
(@jostein)
Medlem
Topic starter

..vi har kanskje flere liv, men bare en sjel.......

Lagt op : 04/02/2011 12:43
 cai
(@cai)
Medlem

Ja til det Jostein.

Ligesom vores fysiske krop forfines gennem livene,vil vores sjæl forfines.
Det vi har lært i dette liv...behøver vi ikke at lære i næste liv...der kommer nye læreprocesser ;)

Men vores krop er jo materie, som ikke kan følge vores sjæl mellem inkarnationerne.
Vores sjæl er jo ifølge Martinus af åndelig,psykisk eller elektromagnetisk materie og er ikke underlagt
"dødens" proces som vor fysiske krop.Vor krop stammer jo af materiale fra vores Jord.Det ville jo minimere Jordklodens materiale hvis vi tog det med os mellem inkarnationerne.. :D

Mener du, at vi får en ny sjæl i næste inkarnation ???

Lagt op : 04/02/2011 19:04
 cai
(@cai)
Medlem

http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx

Mattæus 10.28:

v28  Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.

Jeg synes jeg har lidt svært at for stå det sidste i verset....

men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.
Er det måske de psykiske sygdomme Matt. hentyder til,at vi skal passe på ikke at udvikle.. ???

Ifølge Martinus findes et evigt Helvede ikke...Djævelen eksisterer heller ikke...for der findes kun een Gud...altså det mørke(kontrastprincippet) er også en del af Gud...

Lagt op : 04/02/2011 19:17
(@jostein)
Medlem
Topic starter

cai wrote:
Ja til det Jostein.

Nei det er nettopp bare èn sjel på vei gjennom inkarnasjonene.
Gjøres det ubotelig skade på den, så har vi ikke flere, slik vi har med et knust dyrt service eller en knust krystallbolle, der det er bare å kjøpe nytt.
Vh Jostein

Lagt op : 04/02/2011 19:30
 cai
(@cai)
Medlem

hej Jostein

Det kan gå tilbage for ens sjæl, hvis man misbruger de sjælelige energier, men den kan ikke gå til grunde.
På den lange bane kan det kun gå fremad mod lyset(der hvor vi er på vej hen i spiralkredsløbet),men på den korte bane er der mulighed for tilbagegang.Men vores lidelser, sjælelige som fysiske,vil gøre, at vi forstår de mekanismer, der har ført os i uføre,så vi fremefter vil gøre det rigtige for os selv..

Skader på sjælen kan klinkes..repareres..men ting tager tid.. ;)

Lagt op : 04/02/2011 19:47
(@wrell)
Medlem

Jostein wrote:
cai wrote:
Ja til det Jostein.

Nei det er nettopp bare èn sjel på vei gjennom inkarnasjonene.
Gjøres det ubotelig skade på den, så har vi ikke flere, slik vi har med et knust dyrt service eller en knust krystallbolle, der det er bare å kjøpe nytt.
Vh Jostein

Nå forstår jeg hvor du vil. Teosofene mener også dette at sjelen kan oppløses og opphøre å eksistere.

Men, hva menes her med sjel? Er det "jeget" vi snakker om? Sjelsevnene kan skades, men jeget som er en immateriell kjerne kan i følge Martinus ikke skades eller opphøre å eksistere. Dette er en interessant forskjell mellom teosofien og antroposofoien på den ene siden og kosmologien på den andre.

Lagt op : 05/02/2011 02:33
lasse
(@lasse)
Bruger Admin

cai wrote:
Jeg synes jeg har lidt svært at for stå det sidste i verset....

men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.
Er det måske de psykiske sygdomme Matt. hentyder til,at vi skal passe på ikke at udvikle.. ???

Det synes jeg lyder som et godt bud. Sjælen kan (må?) henvise til vores åndsliv og ikke X1.

Jeg ved ikke hvor bogstaveligt man skal læse teksten, men i en anden sammenhæng end forummet, har jeg interesseret mig en smule for folk med psykopatiske træk og dem kan man med rette frygte. Men det kan også betyde alt mulig andet. Jeg har ikke set lyset :)

Lagt op : 05/02/2011 09:13
(@Svend)
Medlem

Hej.

Ifølge Martinus er sjælen også noget skabt, den kan dermed både nedbrydes og bygges op. Men jeget eller X1 kan aldrig nedbrydes. Martinus er inde på, hvordan vi kan ødelægge vort sjælsliv således, at vi bliver født som åndssvage i næste inkarnation. Men på længere sigt vil vort sjæleliv igen blive helet.

Med hensyn til dette vers:

v28  Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.

så tolker jeg det sådan, at vi ikke behøver at frygte for omverdenen, som vil vores legeme til livs. Det eneste vi behøver at frygte er den der kan slå både sjæl og legeme ihjel, og det tolker jeg som en selv. Jeg behøver kun at være bange for det jeg selv gør, og ikke det som andre gør. Vejen fremad er at arbejde med mig selv, ikke at påvirke andre, for disse andre kan kun ødelægge mit legeme. Jeg selv kan derimod både ødelægge min sjæl og mit legeme.

Lagt op : 05/02/2011 10:41
lasse
(@lasse)
Bruger Admin

God pointe med at man først og fremmest skal arbejde med sig selv.

Det er lidt mere tricky når det gælder ens omgivelser. Man skal vel ikke lade folk slå en ihjel (for at sætte det på spidsen), hvis der er mindre voldsomme veje man kan præge begivenhederne imod?

Jeg ved godt jeg overfortolker dig.

Lagt op : 05/02/2011 11:11
 cai
(@cai)
Medlem

Svend wrote:
Hej.

Ifølge Martinus er sjælen også noget skabt, den kan dermed både nedbrydes og bygges op. Men jeget eller X1 kan aldrig nedbrydes. Martinus er inde på, hvordan vi kan ødelægge vort sjælsliv således, at vi bliver født som åndssvage i næste inkarnation. Men på længere sigt vil vort sjæleliv igen blive helet.

Med hensyn til dette vers:

så tolker jeg det sådan, at vi ikke behøver at frygte for omverdenen, som vil vores legeme til livs. Det eneste vi behøver at frygte er den der kan slå både sjæl og legeme ihjel, og det tolker jeg som en selv. Jeg behøver kun at være bange for det jeg selv gør, og ikke det som andre gør. Vejen fremad er at arbejde med mig selv, ikke at påvirke andre, for disse andre kan kun ødelægge mit legeme. Jeg selv kan derimod både ødelægge min sjæl og mit legeme.

Enig Svend
Sjælen har sæde i X3..ligesom vores fysiske krop ifølge Martinus.Men ligesom opbygningen af vor krop har talentkerner i X2 og dermed "overlever" til næste inkarnation ,har sjælen det også.
Det vil sige at sjælen ikke kan gå til grunde,men kan nedbrydes og udvikles fremad.
Sjælen er altså ikke det samme som X1 eller "Jeget". X1 er opleveren i det levende væsen(X1+X2+X3),og det der overlever "døden" er overbevidsheden(x1+X2)

06.jpg
Fra DEV.1

Quote:
6.1  I henhold til Livets Bog er det levende væsen et treenigt princip. Det udgør således et "jeg", en "skabeevne" og "det skabte". Ved jeg'et forstår man her det levende væsens højeste væsenskerne. Dette jeg er "Noget", der i sig selv er hævet over al manifestation, eftersom det udgør selve manifestationens ophav og skaber. Det kan derfor absolut ingen analyse have. Hvis vi siger om dette jeg, at det er smukt, det er mindre smukt, det er guddommeligt, eller det er "djævelsk", det er stort, eller det er småt osv., kan disse analyser umuligt være analyser af selve jeg'et, men derimod kun af noget, jeg'et har frembragt eller skabt. Jeg'et eksisterede således før denne skabelse. Det har derfor i sig selv ingen som helst analyse ud over dette, at det eksisterer, og kan derfor kun udgøre "Noget, som er".

Dette emne er mere udførligt beskrevet i
http://www.martinus.dk/da/symbolerne/symboloversigt/symbol-6/

og http://www.martinus.dk/da/dtt/index.php

Stoffer,alkohol er jo oplagte emner til krop og sjælsødelæggelse,men overraskende er vore mørke tanker om end mere ødelæggende...

[url= http://Intet som helst væsen kan derfor i øjeblikket være anderledes, end det netop er. Al intolerance, bebrejdelse, bitterhed og vrede mod et væsen, fordi det er mindre udviklet og derfor kun kan manifestere sig igennem en ufærdig og derved ufuldkommen væremåde, er aldeles tåbelig. Den udgør sit ophavs fortsatte tilknytning til mørket, ragnarok eller helvede. Det er fjendskab imod Gud og mental sabotage mod den evige, guddommelige verdensplan. Man må her erindre sig Jesu svar til Peter, der hvor han spørger, om man skal tilgive sin næste mere end syv gange: "Jeg siger dig: ikke indtil syv gange, men indtil halvfjerdsindstyve gange syv gange." (Matt. 18.22). Der er således i virkeligheden ikke nogen situation, i hvilken man ikke skal tilgive sin næste. Men dette betyder naturligvis ikke, at man ikke må beskytte sig imod hans eventuelle lavere og dyriske natur. Denne beskyttelse skal blot ikke være ved hidsighed, vrede og vold, forbandelser og eder, men absolut kun igennem humane beskyttelsesforanstaltninger, der ikke beskadiger hverken sjæl eller legeme.Denne beskyttelse skal blot ikke være ved hidsighed, vrede og vold, forbandelser og eder, men absolut kun igennem humane beskyttelsesforanstaltninger, der ikke beskadiger hverken sjæl eller legeme.]Intet som helst væsen kan derfor i øjeblikket være anderledes, end det netop er. Al intolerance, bebrejdelse, bitterhed og vrede mod et væsen, fordi det er mindre udviklet og derfor kun kan manifestere sig igennem en ufærdig og derved ufuldkommen væremåde, er aldeles tåbelig. Den udgør sit ophavs fortsatte tilknytning til mørket, ragnarok eller helvede. Det er fjendskab imod Gud og mental sabotage mod den evige, guddommelige verdensplan. Man må her erindre sig Jesu svar til Peter, der hvor han spørger, om man skal tilgive sin næste mere end syv gange: "Jeg siger dig: ikke indtil syv gange, men indtil halvfjerdsindstyve gange syv gange." (Matt. 18.22). Der er således i virkeligheden ikke nogen situation, i hvilken man ikke skal tilgive sin næste. Men dette betyder naturligvis ikke, at man ikke må beskytte sig imod hans eventuelle lavere og dyriske natur. Denne beskyttelse skal blot ikke være ved hidsighed, vrede og vold, forbandelser og eder, men absolut kun igennem humane beskyttelsesforanstaltninger, der ikke beskadiger hverken sjæl eller legeme.Denne beskyttelse skal blot ikke være ved hidsighed, vrede og vold, forbandelser og eder, men absolut kun igennem humane beskyttelsesforanstaltninger, der ikke beskadiger hverken sjæl eller legeme.[/url]  

Der er gået ged i citeringen,sorry.Men læs selv her:
http://www.martinus.dk/da/dtt/index.php?bog=63&stk=33&pkt=62&nr=26&mode=avan&ord=sjæl&heleord=on&dev1=on&dev2=on&dev3=on

Lagt op : 05/02/2011 12:41
 cai
(@cai)
Medlem

Hej igen
Undersøgte lige sjælsbegrebet hos Svend Å Rossen i hans nyeste bog" Martinus verdensbillede."

Quote:
I Martinus analyser af det levende væsen er X1 og X2,dvs. Jeget og dets evighedslegeme,den evige kerne i det levende væsen,både i Gud og i det enkelte levende væsen.Det er derfor naturligt i denne forbindelse-altså i trefoldigheden ånd sjæl og legeme-at oversætte begrebet ånd med enheden af X1 og X2.Begrebet sjæl er en mere individuel værensform hos individet.Man taler ikke om Guds sjæl,men om menneskets sjæl.I den kristne forestillingsverden er det menneskets sjæl ,som stiger op til Gud eller fortabes alt efter sin kvalitet.Sjælen er altså noget mere konkret end ånd.Sjælen omfatter omfatter både menneskets individuelle moral,etik,holdninger og tanker og deres udløbere til handlinger....Sjælen er noget som kan forandre sig,og kan få adgang til Guds himmel,hvis den er god nok.I Martinus kosmologi er der ikke tale om fortabelse,men alligevel om adgangsbetingelser til højere tilværelseszoner.Uden tilegnelse af de rette næstekærlige egenskaber får mennesket ikke kosmisk bevidsthed eller bliver en del af det rigtige menneskerige.Disse kvalifikationerer er betinget af dets usynlige stråleformige åndslegemer,særlig følelslegemet,intelligenslegemet og intuitionlegemet.Begrebet sjæl må derfor relatere til disse legemer og den hertil knyttede bevidsheds udviklingsstandpunkt...
Quote:
Konkluderende kan ånd altså i sammenhængen ånd,sjæl og legeme oversættes ved enheden af X1 og X2,og sjæl med menneskets åndslegemer,og legeme med det fysiske legeme ,som er en fysisk udløber af åndslegemerne.

Lagt op : 05/02/2011 14:31
lasse
(@lasse)
Bruger Admin

Ok. Åndslegemer hører så vidt jeg forstå hjemme under det skabte altså X3. Jeg synes at vi mangler talentkernerne. De kan i følge Martinus forringes og på den måde bliver X2 et væsenligt fundament for de åndelige legemets kvalitet. Jeg synes at det flugter udmærket med citærene fra biblen om end det ikke er et argument for at tage X2 med.

Måske er der en grund til at Martinus ikke har sjælen som et centralt begreb. I min verden at det er svært at definere eller brugt på mange forskellige måder.

Lagt op : 05/02/2011 15:50
 cai
(@cai)
Medlem

Hej Lasse

Quote:
Jeg synes at vi mangler talentkernerne.

Åndslegemerne er i X3, enig..men som du ser på symbol 6 udspringer de fra talentkernerne i X2.Altså talentkernerne for åndlegemerne.(der findes jo også talentkerner for alle mulige andre ting..)
Gjorde de ikke det ville sjælen(åndslegemerne) jo blive udskiftet totalt ved døden.Men i X2 er talentkernene for sjælen påvirket i henholdvis nedbrydende eller opbyggende retning efter det levede liv inden næste liv.

Quote:
Måske er der en grund til at Martinus ikke har sjælen som et centralt begreb. I min verden at det er svært at definere eller brugt på mange forskellige måder.

Ja det har også været svært for mig at forstå det med sjælen..Også fordi mange jo blander andet religiøst/spirituelt/psykologisk sammen med kosmologien..Der er blevet skrevet om egoet ,selvet,sjælen jeg´et o.m.a.,som har været svært at skille ad i denne forbindelse..Vi har jo forskelligt udgangspunkt når vi debatterer her på forummet... :D

Men min konklusion vil være symbolsk forklaret :X3´s 6 grundenergier er vore åndlegemer, også kaldet ...sjælen :)

Lagt op : 05/02/2011 18:42
lasse
(@lasse)
Bruger Admin

Jeg kan ikke følge dig i at sjælen er X3, men jeg er på den anden side heller ikke stærk i hvordan sjælen er beskrevet rundt omkring og slet ikke i biblen. Jeg burde nok forsøge at slå op hvad Martinus har skrevet, men det må blive efter den nye version af forummet er kommet  :)

Lagt op : 06/02/2011 14:18
 cai
(@cai)
Medlem

Hej Lasse

Quote:
Jeg kan ikke følge dig i at sjælen er X3

Jeg mener ikke at sjælen er X3,men at den befinder sig i X3,da sjælen jo er skabt ligesom vores fysiske krop.Man kan sige at kroppen og sjælen ligger i X2 som en opdateret kopi af X3... :D

Det er ikke meget Martinus skriver om sjælebegrebet i værket...jeg har søgt efter det.. ;)

Lagt op : 06/02/2011 17:21
(@Jan_Schmidt)
Medlem

Jeg lavede lige en søgning på martinus.dk med søgeordene: "slår sjælen ihjel" og fandt frem til Livets bog 2 stk. 548

og der skriver han, at sjælen er: "det absolutte eller evige i væsenet".

Mht. resten af citatet fra bibelen om ham, der slår både sjæl og legeme ihjel, så er det mig bekendt ikke noget Martinus citerer. Måske er det en misforståelse - udsprunget af troen på evig fortabelse.

venlig hilsen
Jan

Lagt op : 06/02/2011 18:50
(@Jan_Schmidt)
Medlem

Jan_Schmidt wrote:
Jeg lavede lige en søgning på martinus.dk med søgeordene: "slår sjælen ihjel" og fandt frem til Livets bog 2 stk. 548

og der skriver han, at sjælen er: "det absolutte eller evige i væsenet".

Efter mit foregående indlæg lavede jeg en søgning mere på søgeordet: "sjælen"

Og da viste det sig, at Martinus andre steder bruger ordet 'sjælen' i andre betydninger også:

Jeg citerer her nogen af disse:

Fx. LB Bind 2, stk 295:

Quote:
Det raserianfald, igennem hvilket tigeren eller et andet rovdyr får kraft og styrke til at opnå den for det selv så livsbetingende overvindelse, drab og sønderlemmelse af sit offer, skyldes udelukkende de fysiske sprængstoffers tilstedeværelse i selve bevidstheden eller sjælen.

LB Bind 6, stk 2220:

Quote:
Har ikke også mentaliteten og dermed sjælen taget skade?

Den intellektualiserede Kristendom, stk 18.19:

Quote:
Men derimod har påskeberetningen et stort budskab til dem, der hungrer efter viden på sjælens, hvilket vil sige på tankens og viljeføringens område.

Den intellektualiserede Kristendom, stk 21.11:

Quote:
Uden denne omformning ville de nævnte lys- og skyggevirkninger umuligt kunne fornemmes af sjælen eller ånden, hvilket i dette tilfælde betyder væsenets bevidsthed eller den del af væsenets organiske struktur, der ligger uden for dets fysiske organisme og derfor overlever de fysiske jordliv.

Den intellektualiserede Kristendom, stk 42.9:

Quote:
De fylder sig med nikotin, alkohol og andre for sjælen og legemet giftige stoffer.

Martinus har dermed ikke nogen konsekvent eller entydig definition af begrebet 'sjæl'.

venlig hilsen
Jan

Lagt op : 06/02/2011 19:09
lasse
(@lasse)
Bruger Admin

Hej Jan,

Tak for citaterne :)

Jeg er enig i din konklusion.

Uden at gå ind i at analysere på forskellene i hans udsagn, så må man konstatere at sjæl nærmest kan betyde hvad som og at man ikke skal tillægge begrebet for meget vægt hvis man støder på det i Martinus værker. Der er helt sikkert andre begreber som er mere centrale og som bliver brugt mere konsekvent af Martinus.

Lagt op : 06/02/2011 20:16
 HRJ
(@HRJ)
Medlem

Vi har tidl. været inde på sjælen her i MF,
det korte er, at den udgør en evig, og en foranderlig side,
det er naturligvis den foranderlige side, som i mere el. mindre grad midlertidigt kan beskadiges.
Holger,

Lagt op : 06/02/2011 22:46
(@Oscar)
Medlem

Sjel er et gnostisk begrep som inngår i den hellige tredelingen: ånd, sjel og legeme, som var en mye brukt oppdeling hos gnostikerne. Matheus var tydeligvis en gnostiker.

Samme tredeling har vi på forskjellige måter: faderen, sønnen og modern. Denne tredelingen blir også kalt triaden.

Faderen betyr da i Martinus-termer: det guddommelige rikes nivå; sønnen betyder kristusnivå, dvs personen som har fått kosmisk bevisthet; og modern betyr da materialismen, dvs nivået vi befinner oss på nå.

Eller:  ånd = det guddommelige rikes nivå, sjel = kristusnivå / kosmisk bevisthedts nivå; legeme = materialistisk nivå.

Altså en kraftig forenklet symbolikk.

Forklaring av begrepet helvete: på originalspråket ble ordet "Gehenna" brukt her i math 10:28. Gehenna var en avfallsplass utenfor Jerusalem som alltid stod i brann; der ble avfall brent og kropper til de som ikke dugde ble også brent der. Det ble brukt som bilde på lidelser som man må gjennomgå i sin utvikling.

Math 10:28: men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede.

At legemet går fortapt betyr da helt enkelt at man dør den fysiske død.

At sjelen går fortapt i helvete betyr da at man ikke bruker sine muligheter og potensialer til å utvikle seg fra menneskenivå til kristusnivå, men at man må oppleve helvete (lidelser, pine, ild) for å komme dit.

Man kan altså tolke setningen slik som det er foreslått ovenfor i denne tråd, at man først og fremst skal anstrenge seg til å arbeide på seg selv. Velger man likevel til å følge sine ønsker og begjær på en slik måte at det virker ødeleggende enten fysisk på kroppen eller på ens åndelige utvikling, så vil man ved hjelp av lidelser blir styrt inn i utviklingen.

Verset er altså en ansporing til å anstrenge seg til å gjøre det beste ut av det man vet. Uansett hvilken skjebne man måtte ha fått å bære.

Lagt op : 07/02/2011 00:36

Skriv et svar

Forfatter navn

Forfatter Email

Titel *

Forhåndsvis 0 Revisions Gemt
Del: