MartinusForumDk

Notifications
Clear all

Kommunalvalg 2005

10 Indlæg
7 Brugere
0 Reactions
1,191 Set ialt
lasse
(@lasse)
Bruger Admin
Topic starter

[#953]

Hej!

Vi står lige overfor kommunalvalg i DK.  Bortset fra småpartier, der næppe blir valgt og får indflydelse, er der så nogle partier der er mere "kosmisk" korrekt at stemme på end andre?  Ja, ku man -- hvis man havde evnerne -- ligefrem slutte sig frem til at det eller det parti (stort eller lille) her og nu ville være det "mindste onde" mht. samfundsgavn eller kontakt med "fællesinteressen" og dermed være det kærligste valg?

Selv har jeg aldrig stemt th. for de radikale og undervejs ladet mit kryds komme de fleste venstrefløjspartier til gode (selvom man jo efterhånden lærer at holde sig fra ekstremerne :o), men har I et bud på et godt kosmisk valg...?

I Kbh. har vi det privilegium at ku vælge mellem et meget varieret udbud (fx Gratis Lykke, Hampepartiet, Det Humanistiske Parti, SunshinePartiet, Mobilmast, Schiller Instituttets Venner, De Unge Pragmatikere, "Den Lille Mand", Kærlighedspartiet, Christiania-Listen)

Supl. er tilmed set en valgplakat fra en vis Holger Jørgensen, der vist osse plejer at frekventere dette forum, og som stiller for Cykel Logisk Institut med gode og humane mærkesager som HELÅRSCYKELGADER, "Vi skal markant modernisere og udbygge vor fremtidige cykeltrafikstruktur" samt "Der er brug for VISIONER og fremsyn. SPORVOGNE og ULTRA-LETBANE".  Så Holgers bud på det mest kosmiske valg er nok ligetil?  ;)
    Hvordan er det at være opstillet kommunalpolitiker i denne tid, Holger, kan du godt få det til at gå i spænd med dine kosmologiske interesser?

kh.
Henrik Hedegård

Lagt op : 12/11/2005 16:18
(@Anonym)

Hej H.H.

Tjah, højre, venstre eller i midten, det er en smagssag, om nogle eller èt parti skulle være mere "kosmisk" end andre, tror jeg ikke på, men der er en tendens, som vist nok er ens for alle partier, denne tendens vil jeg gerne hermed gøre opmærksom på, og advare imod.

Med et demokrati, der har omkring 150 år på bagen er vi her i Danmark ofte gode til at rose os af, hvor demokratiske vi er, ikke mindst når vi sammenligner os med andre lande ser vi os gerne som et demokratiets højborg. Men realiteten er, at mere og mere udføres for lukkede døre - uden adgang for offentligheden og dermed i realiteten uden for demokratisk kontrol.

Problemet hænger sammen med, at vi i højere og højere grad har accepteret, at arbejdet i vores kommunalbestyrelser - det nære demokrati - i stigende grad sker i udvalgene, det er her, debatten foregår og holdningerne brydes, og det er her, beslutningerne tages. Alt dette foregår for hermetisk lukkede døre, det er ikke engang tilladt udvalgenes medlemmer at referere fra møderne - ud over hvad de selv har sagt.

Med den kommunalreform, der nu i praksis er tæt på, bliver der i sagens natur færre demokratisk valgte repræsentanter, mange ser det som et demokratisk problem, frygten er, at der skal opstå et demokratisk underskud, problemet er bare, at det demokratiske underskud i realiteten allerede eksisterer i kraft af det stadig mere udbredte udvalgsstyre, som foregår for lukkede døre, udvalgsstyret tømmer på denne måde byrådsmøderne for demokratisk indhold.

Det kunne være interessant, om der - om ikke andet så som forsøg - blev lavet åbne udvalgsmøder, det er klart, at der stadig vil være særdeles følsomme sager, som bør behandles for lukkede døre, men her bør skelnes skarpt, der er desværre en kedelig tendens til at placere et stigende antal af byrådenes sager for lukkede døre - også selvom begrundelsen er mere end tvivlsomme.

Skal demokratiet fungere i fuldt flor, så er det helt grundlæggende, at der er åbenhed - også selvom det kan være besværligt og måske ind imellem gør ondt, det må vi leve med, for demokrati er som bekendt ikke den letteste vej, men det er den eneste vej til et samfund, der sikrer borgerne de frihedsrettigheder, vi her i landet holder så højt, og her kunne man godt skele lidt til lokalstyret i USA, hvor borgerne har direkte adgang til at blande sig i debatten og til at stille spørgsmål til de folkevalgte, som har pligt til at svare, - det er demokrati og åbenhed, der virkelig vil noget.

Og nej, jeg stiller ikke op til valget. ;D

mkh. martin.

Lagt op : 14/11/2005 12:44
(@Anonym)

I flere af regionerne stiller der mennesker op fra visionspartiet, som er nok det mest holistiske parti der findes i øjeblikket. Ret mig gerne hvis jeg er galt på den   😮
Kig på http://www.visionspartiet.dk og se hvad det er og hvor de stiller op.
Desværre stiller de ikke op her hvor jeg bor, men så må det jo være det mindste onde man stemmer på som du skriver, Henrik  :D
Politikkerne er jo et billede af befolkningen, så indtil denne sammensætning ændres sker der nok ikke så meget rent partipolitisk på landsplan. Men hvis man kigger på de enkelte partier - uden at nævne nogen navne - så er der jo nogle der arbejder for helheden og nogle der arbejder imod helheden og for det individuelle. Men jeg tror at når vi er klar så vil der dukke helt nye typer partier op. Allerede nu er de forskellige politiske partier jo begyndt at overtage hinandens mærkesager og grundværdier og der bliver færre og færre ekstremer.
Det bliver spændende at se hvordan den politiske fremtid former sig. Fortsat rigtig god dag til jer alle..
Kærlig hilsen Jane

Lagt op : 14/11/2005 13:52
(@steen2)
Medlem

Ja Holger er opstillet og en dygtig kosmolog.
Jeg er også opstillet (har været det i mange år)
Jeg er som altid opstillet for De Grønne.
Jeg kan ikke svare for Holger, men det går fint i spænd for mig.
De Grønnes budskan er er jo : "Frihed kun begrænset af andres ret til samme frihed"
Så skal vi lære at passe bedre på jorden og spise sundt.
Så det passer meget godt sammen.
Nu er valget jo forbi så nu tør jeg godt skrive det  :)

Lagt op : 15/11/2005 21:27
lasse
(@lasse)
Bruger Admin
Topic starter

steen2 wrote:
Ja Holger er opstillet og en dygtig kosmolog.
Jeg er også opstillet (har været det i mange år)
Jeg er som altid opstillet for De Grønne.
Jeg kan ikke svare for Holger, men det går fint i spænd for mig.
De Grønnes budskan er er jo : "Frihed kun begrænset af andres ret til samme frihed"
Så skal vi lære at passe bedre på jorden og spise sundt.
Så det passer meget godt sammen.
Nu er valget jo forbi så nu tør jeg godt skrive det  :)

he he, du havde helt sikkert kapret min stemme hvis det var..  ;) 

Lagt op : 15/11/2005 21:42
lasse
(@lasse)
Bruger Admin
Topic starter

Hej igen

Ja, Allan (for dig må det jo være?  ;)), jeg vidste da heller ikke du stillede op (hvorfor kalder du dig egl. Steen?  ???).  De grønnes budskab lyder rigtig godt!  Fik I et valg efter forventning?

Visionspartiet har jeg læst lidt om, jo de virker bestemt visionære!  Men føler I ikke at det er lidt specielt at stemme på et ganske vist både progressivt og spirituelt indstillet parti, men som er uerfarne og derfor uden føling med "realpolitik"?  Men selvf., alt har jo haft en begyndelse...

Demokratisk underskud?  Tjo, det kan godt være, jeg tror dog ikke det blir værre end at folk så til sidst råber op og forlanger politiske ændringer.  Vi må vel huske at politikerne og deres politik i praksis så nogenlunde følger folkestemningen eller gennemsnitsmentaliteten i et land.  Det er rigtigt at vi kosmologer formentlig hurtigt ku blive enige om en lang række forkerte forhold -- men det er jo osse derfor vi ikke ville egne os som politikere i det nuværende samfund, som M påpegede.  Demokrati er som bekendt at følge folkets vilje -- vores tid kommer nok!  :D

Håber I alle fik et godt valg...!?

kh.
Henrik

Lagt op : 15/11/2005 23:05
(@steen2)
Medlem

Hej Henrik

Jeg har været med i over 10 år.
Ikke for personligt vinding , men fordi at jeg "gør en forskel".
Jo vi fik et godt valg (vi er ganske få nu i danmark)
De personlige stemmer er endnu ikke optalt.
Men De Grønne københavn fik :
--- klip
G. De Grønne          253      0,1% (-0,3%)
--- klip. slut.

Det er udmærket.

Ja H1  :D  jeg er Allan

Årsagn til at jeg overhoved får stemmer er at jeg gennem de mange år
ind imellem har lavet noget fornuftigt.
Som fx at være med i at beslutte at vi skulle have Nørrebroparken (dengang)

Lagt op : 16/11/2005 12:44
 Tina
(@Tina)
Medlem

Hej Henrik...

Velkommen til  :D

Valget er overstået og da ingen kan lide uret må det jo kosmisk set være det rigtige udfald - ude i det "ganske danske land" ;D

kh
Tina :0)

Lagt op : 16/11/2005 20:16
(@Anonym)

Kære Henrik, og andre demo/homo*-kratisk indstillede sjæle,

Dels var Jeg desværre ikke på nettet, og havde mere end nok at se til, og det er først for et par dage siden Jeg opdagede dette emne her i MF,

CLI er IKKE et politisk parti, Jeg er 'Cykel-logiker',
Når man nu lever i et såkaldt demokratisk samfund, så er det jo meget interessant og lærerigt at se hvordan det rent faktisk virker i praksis, og at deltage i processen i øjenhøjde med borgerne, højest interessant tør Jeg godt tilføje, det er de mærkeligste oplevelser, samt tankesæt Jeg er stødt på, fx. når Jeg har været ude og samle 'stillere', (min. 150 godkendte)
det er en overordentlig vanskelig, næsten umulig opgave 'ene mand' at udstille sig selv som en 'valgmaskine',
der er et utal af forskelligartede valg, opgaver, formularer, procedurer, tidsfrister, m. m.
noget af det mærkeligste er det at lave plakater af sit eget billede, lime dem på plader og kravle op i hundredevis af lygtepæle på akrobatisk vis, og ophænge dem, det minder lidt for meget om 'den længst levende afgud', 'tilbedelsen af sit eget billede', den tanke har fulgt mig , men en anden side af mig, er det den mest naturlige ting i verden, for hvis man har besluttet sig for at være med, så er det bare om at få det gjort, gøre det,
5 mdr. før valgperioden fik Jeg opsat 250 gule CLI-opmærksomhedsplakater, om måneden, med hver sin korte hoved- samt undertekst, en af dem var, 'I Folkestyrets Ånd', med underteksten, 'partisekterisme eller folkestyre', det sjove er at den faldt sammen med et stormøde om 'nærdemokrati' i Kbh. og var det afsluttende møde af en lang række af møder i lokalområderne gennem flere år,
det er det største møde, af det utal af møder Jeg har deltaget i, der var 200, alle 'høvdinge' lokalrådsformænd, m. m. og ingen havde ungået at se de 'mærkelige plakater',
det der lå i den 'nærdemokratiske' ide, var i virkeligheden udvidet 'partisekterisme/partisekteristisk diktatur', -
I.f.m. plakatophængningsproceduren havde borgerrepræsentanterne ('partisekteristerne') ændret reglerne, i.f.t. 2001. tidspunket for opsætning var fre. efter midnat, men allerede tidligt på aftenen
havde 'lovgiverne' forbrudt sig mod de af dem selv vedtagne regler, min. 30.000 ulovligt opsatte plakater, 'udøverne' var gået hjem til weekend, og 'autoriserede' dermed langt de fleste af de ulovlige plakater,
det er jo ikke nemt for 'lille demokratiske Holger' når ''demokraterne'' har stjålet scenen, alle de bedste pladser,
der kører stadig en sag om dette, ombudsmanden sendte min klage til Vejdirektoratet, og bad mig vente og se, før Jeg evt. vender tilbage til ham,
Jeg har ytret at det minder lidt for meget om 'hviderusland',
Jeg er sikker på at 'den lovgivende, udøvende og dømmende magt', udmærket ved at det står sort på hvidt at de har arbejdet tæt sammen, og Jeg ved at der er nogen der 'sveder',
så det bliver spændende at se det videre forløb,

at deltage i valget er i sig selv et cirkus uden lige, og det er svært ikke at blive trukket rundt i manegen,
og det er endnu langt fra slut,

I 2001 havde Jeg også en markant oplevelse af at arrangører, borgerrepræsentanter og kandidaters 'demokratiske instinkt' svigtede totalt, ved et valgmøde, det var en karikatur af demokrati,
politisk censur,

I Kbh kommuneplan 2005. der nyligt er udkommet, er 20 konkrete forslag som Jeg indsendte sidste år, ikke medtaget, men en kort manipuleret omtale med et negativt præg,

Jeg er enig med Martin, det er et klogt valg,
men på den anden side er det en både oplevelses- og lærerig proces, at være i lære som demokrat,
Ja, Jeg kunne fortsætte længe endnu med beskivelser af mit engagement,
men det er dog lykkedes at få nogle ting igennem, bl. a. har Jeg presset kommunen til at anskaffe et såkaldt komfortometer, et dyrt apparat til måling at cykelstiers jævnhed,
( 1 time inden Jeg så dette emne, stod Jeg faktisk ude på 2/3 af den nye havnecykelbro, der er færdig om et par måneder, og som Jeg ikke har forsømt at presse på for, eller gøre opmærksom på)

ja, Jeg Holger mig ikke tilbage,
med kærlig hilsen

*(homokrati=menneskestyre) 

Lagt op : 15/07/2006 04:02
 HRJ
(@HRJ)
Medlem

Kommunalvalget 2009 nærmer sig, og Cykel Logisk Institut, Jeg, stiller op for tredje gang i Kbh. - samme overordnede tema, sammenkobling af Cykeltrafik og Klimatilpasning.
Det ville jo være fint hvis Vi kunne udstille/fremvise en klimatilpasset cykelgade, ved Klimatopmødet, (Det store udstillingsvindue)
Hvis man for otte år siden, søgte på 'klimatilpasning', var det meste, noget Jeg har skrevet, nu søgte Jeg lige, og fandt 300.000 sider.
Men selvom klimatilpasning udbredes i stor stil, (klimatilpassede gader, m.m.) så står den moderne cyklist stadig ude i regnen.

Kærlig hilsen, Holger

Lagt op : 02/11/2009 00:53

Skriv et svar

Forfatter navn

Forfatter Email

Titel *

Forhåndsvis 0 Revisions Gemt
Del: