MartinusForumDk

4.500 Præster hvad ...

Notifications
Clear all

4.500 Præster hvad laver de

7 Indlæg
3 Brugere
0 Reactions
1,263 Set ialt
lasse
(@lasse)
Bruger Admin
Topic starter

[#441]

4.500 Præster i USA er under anklage af Børnesex. Hvor væmmeligt. Mange Katolske.
En TV station siger det måske er helt op til 11.000 anklager. Det er godt nok mange.
Det er væmmeligt at tænke på.
Siger det ikke noget om hvor forkert og unaturligt det er at være i Sølibat..
Og siger det ikke noget om at sex endnu er nødvendig fordi vi ikke kan klare sølibat, da vi ikke er Topolede, slet ikke , endnu.

vh
asc

Lagt op : 17/02/2004 16:03
(@Anonym)

Hej Asc

Hvorfor skulle præsterne leve i cølibat, det er hvis kun
de afporede, mens så er det jo også let at ryge helt af
sporet... :'(

k.h. michael :)

Lagt op : 17/02/2004 16:24
(@Anette_S.)
Medlem

Kære asc,

Ja, det er virkelig forfærdeligt. Jeg ved i grunden ikke hvorfor katolske præster ikke må gifte sig og helst skal leve i cølibat. Men for mig viser disse gruefulde tal fra undersøgelsen i USA, at Martinus har ret, når han siger det er farligt at undertrykke et naturligt begær og det kun er spørgsmål om tid - hvis ikke nu så i næste liv, før at det "eksploderer" og resulterer i en afsporing.

Om cølibat skriver Martinus bla. i LB 5 stk 1673:

Quote:
Og menneskenes moralske foranstaltninger og påbud angående seksualisme er da også kun et svagt dige sat op imod en vældig stormflod, der på utallige felter gennemborer og sønderriver diget (...)

At spærre ild inde uden at give den luft eller afløb for dens røg og aske vil være det samme som at slukke ilden. Og selvfølgelig har det aldrig været Forsynets mening, at menneskene skulde kunne slukke "den højeste ild" (...)

Ja, disse religiøse moralopfattelser med deres foreskrevne cølibat, askese og andre naturstridige forbud har ligefrem været med til at forværre ondet i stedet for at forhindre det.

I stk. 1736 skriver han envidere:

Quote:
Men da det var en drift, der umuligt kunne standses, hvor meget man så end forsøgte at leve i cølibat og askese, eller hvor meget man så end betragtede det som syndigt at have seksuelle tanker i sin hjerne, måtte den skaffe sig afløb ad andre veje end de naturlige. Og jordmenneskenes sfære blev i stor udstrækning en zone for udvikling af psykopater, sadister, lystmordere, pyromaner og andre former for forvildelse i den seksuelle udvikling.

Den overskydende seksuelle kraft (altså sult efter og energi til mere end blot at forplante sig) skulle især gøre sig gældende hos det fremskredent kultiverede eller intellektuelle menneske (Stk. 1740).

Og med denne stigende kraft vokser evnen til at elske alt og alle og kærtegne alt og alle frem (sådan som de gør i Det Rigtige Menneskerige) :D

Se i øvrigt Carl Michaels signatur med henvisning til stk. 1874 ;)

KH...Anette

PS: Artikkel om sexmisbrug i den katolske kirke kan læses her: http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=207095

Lagt op : 17/02/2004 21:25
(@Anonym)

Kære Asc og Anette

Er det rigtigt at de helst skal leve i seksual afholdenhed,
måske ingen gang selv sørge for en tilfredsstillelse... :-

Det er jo en fuldstændig pervers indstilling.... :(

Det skaber næsten helt sikkert lovovertrædere... 😮

k.h. michael

P.S. Man skulle kunne påvirke som "Bruce den
Almægtige" - Jim Carrey - så filmen igår. ;D

Lagt op : 18/02/2004 09:45
(@Anette_S.)
Medlem

carl michael wrote:
Er det rigtigt at de helst skal leve i seksual afholdenhed, måske ingen gang selv sørge for en tilfredsstillelse... :-

Kære Michael,

Jo, den er god nok. Katolske biskopper skal leve i cølibat. En katolsk præst derimod kan stifte privat familie, hvis de er blevet gift inden deres diakonvielse.

Jeg fandt dette fra Catholic-web: http://www.catholic-web.dk/c.htm:

Quote:
cølibat (lat. coelebs = ugift person). Den ugifte eller gudviede stand. Kaldet hertil kan leves i verden (det civile samfund), som ordensmedlem (hvor løftet om cølibat indgår i ordensløfterne) og som gejstlig, der i den latinske ritus (s.d.) afgiver løfte om cølibat allerede ved diakonvielsen (hvis ikke han er ordensperson og derfor allerede har aflagt sine ordensløfter). I kaldet til cølibat drages den kaldede med ind i Kristi exclusive tjeneste af Gud og mennesker, som vil høre ham til, for de skal alle være hans "mor og søster og bror" (jfr. Matt 12,48-50). Derfor giver den kaldede afkald på selv at stifte privat familie for helt at vie sig til den universelle Gudsfamilie på jorden. Alle døbte, gifte og ugifte, er naturligvis kaldet til at følge efter Kristus i hans liv; men i hans gerning er kaldene, som kirkelig praksis siden apostlenes dage viser, forskellige. I de orientalske Kirker, både de skismatiske og de, der er uneret med Rom, skal biskopperne leve i cølibat, hvorfor de fleste hentes fra klostrene. Præsterne derimod kan stifte privat familie, hvis de er blevet gift inden deres diakonvielse. I Vestkirken har 2. Vatikankoncil (s.d.) åbnet mulighed for gifte diakoner (der findes en i Danmark og flere i Sverige; ca. 9000 i hele verden). I særlige tilfælde kan paven dispensere fra et cølibatsløfte. Se også: Evangeliske råd; præstevielse.

Og så den poetiske ;D : http://www.fyldepennen.dk/tekster/15217

KH...Anette

Lagt op : 18/02/2004 22:08
(@Anette_S.)
Medlem

Her er åbenbart forklaringen på deres cølibat:

I Jesu død og opstandelse har Helligåndens fællesskab (koinonia) sejret over ensomheden, og dette er apostlenes glade budskab til en ensom verden: "Hvad vi har set og hørt, forkynder vi også jer, for at også I må have samfund med os; men vort samfund er med Faderen og med hans Søn Jesus Kristus. Og dette skriver vi til jer, for at jeres glæde må være fuldkommen" (1 Joh 1,3-4). Kirken følger efter Kristus i hans ensomhed i verden; den er ikke af verden, ligesom han ikke er af verden (Joh 17,16; jfr. Åb 12,6). Og de cølibatære deler på særlig vis hans profetiske ensomhed (Matt 19,12b) for at hellige sig Kristi fortsatte frelsesværk (Matt 19,27-29): at samle alle Guds adspredte børn til ét (Joh 11,52, jfr. 12,32) - "for at de alle må være, ligesom du, Far, i mig, og jeg i dig, så verden må tro (Joh 17,21).

::) Anette

Lagt op : 18/02/2004 22:24
(@Anonym)

Kære Anette

Var det 14 år, uddannelsen til mester på tasterne
tog, hvis jeg orkede det, tog jeg også den uddan-
nelse, men det bliver nok først "i næste omgang". :- ;)

Det jeg nu har erfaret om katolocismen, gør mig
forarget..., det er bare for meget, vi lever nogle
steder stadig i middelalderen... :'(

Jeg tænker med glæde på bind 1 af Livets Bog... :)

Martinus giver her en total forklaring på "fænomenet",
det var i 98 jeg endelig forstod den totalt, jeg husker
den ikke helt... :-

Så nu har jeg bind 1 foan mig - Jordmeneskehedens
bevidsthedskategorier - side 182, genialt efterfølges
det af symbolet - Intolerance -, hov det er vist ikke
her... ???

Anden Kategori i Gruppe B måske, for Katolocismen,
side 176... ;)

Nu orker jeg ikke mere, og det er blevet lyst

FORÅRET BANKER PÅ

:D :D :D :D :D :D :D :D