Jeg har netop læst dette i Per Thorell: "Testamentet - Optegnelser fra samtaler og samvær med Martinus" (1970 - 1981) den kan hentes her : http://www.martinus-media.dk/andreboger.html
"Nostradamus har nævnt årstallet for Martinus' indvielse 1921,
og Martinus mener, at han også har forudsagt årstallet for en tredje
verdenskrigs udbrud, nemlig 1999, et årstal som også Martinus føler
er det skæbnesvangre.Nostradamus kan kun have manifesteret sine profetier gennem
intuition, ikke blot ved anvendt astrologi, ligesom Edgar Cayce, der
kunne sige at for eksempel en bestemt dato i året 1787 var en torsdag,
kun kunne gøre dette via intuition".
Tog Martinus fejl eller skete der noget specielt i 1999?. Jeg har selv set nærmere på årstallet 1999 ved en søgning på nettet... og i min optik skete der intet helt specielt (ingen store katastofer, ingen store krige, ingen invasion i golfen osv).
Hvad mener I om dette?
Det er på side 84
Det kan jo være, at det er Per Thorell, der tager fejl... 
(Jeg kender ham ikke, men det er ikke noget, Martinus har skrevet i sit værk).
vh. Petersh
Hej Smaug.
Så vidt jeg ved skete der ikke noget specielt i 1999. Men måske er ordet "verdenskrig" noget forældet. Martinus har nævnt noget om, at vi har haft to verdenskrige, og at der vil komme to til. Hvad skal vi lægge i ordet "verdenskrig" i dag?
Jeg tror bestemt ikke, at vi kommer til at se verdenskrig i den gammeldags form med hære og kampvogne marcherende mod hinanden, derimod er der jo stadig masser af lokale krige, der foregår på den måde. De "verdenskrige" jeg forventer vil komme er følgerne af for eksempel menneskehandel, stofmisbrug og de mange penge der er i disse ting, økonomiske sammenbrud som følge af grådighed, hungersnød og folkevandringer. De to sidste af disse katastrofer er en direkte følge af miljømæssige forhold, hvor oversvømmelse og tørke vil spille ind. Jeg tror vi får en verdensomspændende "krig" mod det der er årsagen til alle disse katastrofer, nemlig en fejlagtig tankegang. Med det vil ende med at blive en "verdenskrig" hvor menneskeheden er pinedød nødt til at stå sammen, og ikke en verdenskrig mellem to eller flere fjender.
Kære Smaug,
Jeg læste også Per T's notater, ganske spændende synes Jeg,
Bl.a i M's sidste tale, er han inde på de ting, bl.a. 2-3 V-krige mere, men låser sig ikke fast på en bestemt dato, 'omkring århundredeskiftet, regner Jeg med',-
det er noget M er inde på ved flere lejligheder.
Man må se det i sin rette sammenhæng, at det er Per T.s notater, og også hans forsigtige måde, 'det kunne være', 'det kunne tænkes' o.lign.
Der var to astronomiske begivenheder i 1999, på M.s fødselsesdag og ugen efter
d 18 aug. solformørkelse og storkors, der forbindes med Nostra Damus vers,
men det er jo et årstal der har været kendt i mere end 450 år, og har i særlig grad optaget menneskers sind.
Kærlig hilsen
Holger
Hej Smaug.
Selvfølgelig kunne Martinus tage fejl, han var da et menneske som alle vi andre, og i det daglige (som disse optegnelser omhandler) havde han jo slet ikke sin "kosmiske bevidsthed" slået til konstant, og iøvrigt omhandlede denne "kosmiske bevidsthed" jo heller ikke alviden omkring alt, det nævner Martinus selv, han udtaler til tider, at lige dette eller hint ikke hørte under hans "mission", så derfor havde han ingen konkret viden om lige "dette".
For mit vedkommende har det aspekt ikke nogen betydning omkring hans analyser, de er hans "mission", mens profetiske udtalelser ,tanker om fremtiden og fastsættelser af tidspunkter eller "længder" af perioder (som de 500 år eller 3000 år Martinus nævner i visse forbindelser) er "udenfor" Martinusses mission, og derfor ikke bør tages for andet end for noget Martinus "mente".
Det gælder (for mig) også Martinusses "meninger" omkring biblen, pyramiderne, ufoer og mange andre ting, som ikke er beskrevet rent "analytiskt".
Der er mange beskrivelser i Per T s notater, der burde vække eftertanke hos Martinustilhængere der gerne vil "ophøje" alt Martinus siger og gør til at være "guddommeligt", men det kan selvfølgeligt være svært at acceptere at Martinus kunne være "menneskelig", hvis først man har lagt sig fast på at det var han ikke, og da er eneste "udvej" når man møder udsagn der ikke giver det indtryk, at give andre skylden, Martinus kunne jo ikke lave/have fejl, så det må derfor være andre (der kan lave/have fejl), der har gjort dette, eventuelt ved at fejlcitere eller lignende. 
Man ligger af og til til grund for "sandhedsværdien" af Martinusses "arbejde", at han jo var et "simpelt" menneske uden nogen boglig uddannelse eller længere skolegang, og hvordan skulle et så "ikke uddannet" menneske dog kunne fremkomme med så intellektuelt sammensatte fremlægninger, hvis ikke han så måtte have sin viden fra sin "kosmiske bevidsthed", men det viser sig jo tydeligt, også her i Per T s notater, at Martinus var meget vidende omkring Edgar cayse, Nostradamus, Rudolf steiner, Krisna murti, og mange andre, som netop fremlægger samme stof i egne "kontekster", så "inspiration" har Martinus sikkert haft masser af, til udformningen af sit eget "verdensbillede". 
Det væsentlige bør jo slet ikke være personen Martinus, men hvad han har givet videre, og som han selv siger, tro ikke på mig, se dig omkring i "virkeligheden" og tjek efter personligt om det jeg mener er korrekt eller ej, og det må man så gøre, og finder man noget der ikke ser ud til at "stemme" som f,eks disse udtalelser om at Martinus var enig med Nostradamus omkring 1999, så behøver denne "detalje" jo ikke at betyde at alt andet Martinus har fremlagt derfor heller ikke "stemmer", tag et udsagn af gangen og efterprøv det, og brug egen logik, så er der masser af "guldkorn" at finde hos Martinus, og så er man sin "egen guru", fremfor "elev" hos et (måske lidt for "ophøjet") idol. 
Og det var jo lige det Martinus selv ønskede vi skulle være.
Kærlige Hilsner fra Avatar.
Hej.
Jeg ser det på den måde, at Martinus kunne forudse de store træk, alene ved hjælp af grundenergiernes "naturlov", hvor de udvikler sig i bestemt retning, men naturligvis ikke detaljerne i det, eftersom levende væsener har en fri vilje. Jordkloden har jo også selv fri vilje, og klodejegets frie vilje er selvfølgelig ikke noget hverken Martinus eller Jesus for den sags skyld, var herre over. Profetien om de 3.000 år kan derfor meget vel være unøjagtig, men jeg tror ikke den er så unøjagtig, at det rigtige menneskerige først kommer om 10.000 år eller om 300 år. Og vejen dertil må kræve nogle udrensningsprocesser, men om disse udrensningsprocesser bliver i form af krige eller andre katastrofer mener jeg ikke man kan forudsige.
Hej Svend.
Fornuftig tilgang til tingene, syntes jeg du har her, men jeg vil dog alligevel tilføje, at visse ting (omstændigheder) ikke er afhængige af den frie vilje, vi kan jo ikke hindre større kosmiske fænomener, med vor vilje, f,eks stoppe en metoer eller ændre på planeternes baner og de konstellationer der af og til har direkte konsekvenser for vor egen planets "bevægelser"/udvikling.
Martinus lader til også at have været under indflydelse af planeternes konstelationer, der nævnes også i Per T s nedskrivninger, at Martinus på bestemte tidspunkter gav udtryk for at nu stod planeterne sådan og sådan, så derfor var det vigtigt lige nu at dette eller hint var i fokus.
Måske ville Martinusses opfattelse af det "specielle" eller udløsende "tidspunkt", for den større "impuls" vi som menneskehed behøver for at "komme videre", have været anderledes, (end 1999) hvis Martinus havde haft større kendskab til Mayaernes kalender, som jo alene bygger på konstelationerne mellem planeterne i vor solsystem (og det galaktiske centrum), fordi dette afgørende "tidspunkt" kan jo fastlægges en del mere "nøjagtigt" (til at være sidst i 2012) via beregninger af planeternes baner, fremfor via intuition alene, men det er også min opfattelse at hele denne "proces" som går forud for vor "opvågning", ikke er noget der sker på "en dag" men er noget der strækker sig over flere år, eller årtier, og som ikke alene indeholder ragnarok i form af "verdenskrig", men har mange aspekter, og "krig" er jo et vidt begreb, så lad os håbe at den normale form for krig begrænser sig til mellemøsten,( og bede for at det sker så begærnset som det er muligt) og at resten af verden kan nøjes med økonomiske og ideologiske krige, alle disse ting hører jo til under vor "egen" karma, og skulle der så indtræffe noget rent universielt i år 2012, så er dette jo noget der ikke er i vore "hænder" og som ikke nødvendigvist har noget med os og vor personlige karma at gøre. 
Noget drastiskt må der jo dog til, hvis Martinusses udtalelser om at der allerede i dette århundrede skulle blive skabt fælles globale retningslinier omkring "straffe" og resoursefordelinger, som det jo også nævnes i Per T s materiale, for via eget (globale) udviklingsstadie og via egne øsnker er der vist ikke i nuet basis for at sådanne ting kan realiseres i dette århundrede, som jeg vurderer situationen. 
Jeg sitter egentlig med en følelse av at 3dje verdenskrig forlengst er begynt. 2001 er jo et merkeår i den sammenheng med angrepet på world trade centre. Konflikten er jo verdensomspennende, og intet land er trygge for denne konflikten.
Denne krigen blir jo aldri i media omtalt som en verdenskrig da det ikke er en konvensjonell krig, men dette er slik jeg ser det like fullt og prinsipielt en krig om den er konvensjonell eller ikke.
Rent nysgjerrighetsmessig hadde det selvfølgelig vært spennende dersom Martinus hadde sagt noe om de forskjellige Maya kalendrene. Om han kjente til dem vet jeg ikke. Det er heller ikke viktig for hans misjon. Mayaenes Long Count kalender, som "tar slutt" på 21 desember 2012, ifølge vitenskapelige beregninger (=tallfaciter), starter i så fall sin neste runde (ny long count) på 22 desember 2012. Å utvikles til å bli mennesker i guds billede kan vi gjøre både før og etter 2012. 
Martinus er en verdensgenløser som har formidlet en åndsvitenskap som jordmenneskene kan bruke i sin utvikling over de neste 300, 1000 eller 2000 år.
Når man ser det slik, der det ikke så viktig hvad Martinus i året 1980 mente skulle ske i året 1999.
På meg kan det virke slik noen ganger at slike personligheter som Jesuspersonen og Martinus blir "avkrevd" et profetibevis. Det er lett å tenke slik: hvis de klarer å forutsi en viktig begivenhet i fremtiden, er de en sann profet, og resten de har sagt får dermed tyngde og sannhetsgehalt.
Et slikt eksempel fra bibelen kan være profetien fra Jesus at Jerusalem skulle ødelegges, som det sannelig ble i år 70.
Et slikt eksempel fra Martinus kan være om han mente en viktig begivenhet skulle finne sted i år 1999. Om det var en profeti, om ordene ble lagt i hans mund, om noe viktig virkelig fant sted i det året, om hvordan vi tolker hans utsagn: det kan man ha mange spennende diskusjoner om. Men det endrer ikke det faktum at Martinus er en ruvende skikkelse i vår tid som til tross for sine menneskelige begrensninger har skapt et verk uten sidestykke i vår tidsepoke.
Den menneskelige siden av Martinus er viktig å huske, og det gleder meg meget at det gjennom slike dagsboksnotater blir anskueliggjort. Martinus advarte selv utførlig i Den Intellektualiserede Kristendom om hvordan verdensgenløsere i tidsepokene lenge etter deres død ofte blir gjort til guddommer. Gjennom at vi har disse nedtegnelser om Martinus kan vi forhåpentligvis bevare vårt syn på han som et menneske. Et eksepsjonelt menneske med en enestående misjon.
Så vidt jeg ved skete der ikke noget specielt i 1999. Men måske er ordet "verdenskrig" noget forældet. Martinus har nævnt noget om, at vi har haft to verdenskrige, og at der vil komme to til. Hvad skal vi lægge i ordet "verdenskrig" i dag?
Jeg tror bestemt ikke, at vi kommer til at se verdenskrig i den gammeldags form med hære og kampvogne marcherende mod hinanden, derimod er der jo stadig masser af lokale krige, der foregår på den måde. De "verdenskrige" jeg forventer vil komme er følgerne af for eksempel menneskehandel, stofmisbrug og de mange penge der er i disse ting, økonomiske sammenbrud som følge af grådighed, hungersnød og folkevandringer. De to sidste af disse katastrofer er en direkte følge af miljømæssige forhold, hvor oversvømmelse og tørke vil spille ind. Jeg tror vi får en verdensomspændende "krig" mod det der er årsagen til alle disse katastrofer, nemlig en fejlagtig tankegang. Med det vil ende med at blive en "verdenskrig" hvor menneskeheden er pinedød nødt til at stå sammen, og ikke en verdenskrig mellem to eller flere fjender.
Hej Svend!
Martinus uttryckte mycket tydligt i flera föredrag att det vill komme flere stora krig, och att det vill komma ett mycket o mfattande världskrig omkring århundradeskiftet så jag tror att din bild av situationen är allt för optimistisk.
Martinus sade ju även att "det kommer at bli meget slemt" och han uppmande oss att "be till Gud då", så det verkar inte som Martinus var i tvivel om att det skulle bli krig.
Även om det för tillfället till synes är svårt att se hur världsomfattande konflikter kan uppstå och vilka de olika kombattanterna kommer att vara så är det ju uppenbart att det finns stora motsättningar tex mellan den muslimska kultursfären och den sekulariserade delen av världen, och även mellan Kina och västvärlden finns stora politiska skillnader, för att inte säga konflikter. Kina har stormaktsambitioner och detta är även fallet när det gäller Ryssland och Indien.
Martinus har ju sagt att utvecklingen mot ett internationellt världsrike kommer att gå förhållandevis fort vilket har samband med att den kommande världskonflikten kommer att leda till att stormakterna förlorar sin makt, och alla jorden nationer tvingas som resultat härav att samarbeta, vilket i sin tur leder till skapandet av jordens förende stater.
Om det är riktigt att stormakterna kommer att förlora sin makt så innebär ju det att dom kommer att bli militärt kraftlösa, vilket väl endast kan ske som resultat av omfattande strider på samma sätt som Tyskland och Japan blev maktlösa som resultat av striderna i andra världskriget.
Alternativet är ju att det kommer att äga rum så omfattande naturkatastrofer att stormakterna förlorar makten på detta sätt.
Hur ska annars stormakterna ge upp sin makt på relativt kort tid?
N
Hej Nero
Har læst et sted at i stormagten USA ,skulle fjenden komme indefra (borgerkrig,de undertrykte rejser sig)
Martinus har vist udtalt ,at den store krig(med atomvåben indblandet) skulle foregå i det arabiske kontinent (jøder versus muslimer).
Vi kan til den tid "glæde" os her i Skandinavien,at vi ikke skulle blive så hårdt ramt af denne krig.
Dog skal vi blive et lazaret for de sårede. 😮
Kh. Cai
Har læst et sted at i stormagten USA ,skulle fjenden komme indefra (borgerkrig,de undertrykte rejser sig)
Den fremtidige krig bliver nok en helt anden end den vi kender fra tidligere tider, eller måske rettere den samme slags krig som vi altid har haft, men som vi ikke har været klar over. Jeg tænker her på kampen mellem eliten og alle os andre.
Der er i dag millioner og atter millioner af mennesker der begynder at åbne op for en alternativ virkelighed end den vi bliver opdraget til at tro på. Hvad enten det gælder new-age (tillader mig at tage Martinus tilhængere med under denne brede kappe
), 2012 klanen, UFO kiggere, medie folk, politikere, sundhedsfolk, militærfolk, videnskabsfolk osv, osv, så er fælles for os alle at den virkelighed vi bliver præsenteret for ikke passer med det vi intuitivt oplever i vores eget liv.
Så tidligere i dag denne nye gratis film, som gennemgår hvorfor verden ser ud som den gør og som giver en idé om hvordan og hvorfor stormagterne kommer til at opgive deres magt og hvordan en fremtidig krig kunne udforme sig. Den vil jeg gerne anbefale 
http://video.google.com/videoplay?docid=7886780711843120756
Med kærlighed
Lars
Hej Lars1.
Jo, man kan godt have sin tvivl omkring Obama, det har jeg selv, ihvertfald omkring hans evne til at tilfredsstille de forventninger der er til ham, og jeg er ikke helt tryg ved hans holdninger til bla.a Afghanistan og Canada/Mexicoproblematikken.
Men den krig der foregår i nuet er jo som du er inde på , eliten mod "underklassen", og ført med etikken som våben, mod magtens dominans, så der skal nok ikke meget "træden ved siden af" rent etiskt, fra Obamas side, før "korthuset" vælter, og så er en borgerkrig i USA jo nærliggende. :'(
Det der "skal til" må jo ske, og vi skal blot bede om vejledning og støtte (som Martinus siger) så går alt helt efter planen, og vi kommer videre på en positiv måde, uanset om det er den ene profeti eller den anden, eller det ene tidspunkt eller det andet, der viser sig at være sandt. 

Hej Avatar
Ja det er rigtigt, og jeg mener også at viden er vigtig. Martinus er jo også inde på at vi gennem udvikling af såvel vores følelse som vores intelligens efterhånden åbner mere og mere op for intuitionen og dermed evnen til intuitivt at kende sandheden. Øvelse gør mester og jo mere man udfordrer sine grundholdninger og sine forudsætninger desto mere udvikles ens intuition - mener jeg.
Med kærlighed
Lars
Det kunne også tænkes at Obama blev myrdet som andre presidenter ,der er en trussel mod de virkelige magthavere,de få der besidder enorme formuer selv på verdensplan.. 😮
Og det kunne få folket til at rejse sig,nu har de fået nok...
Tænker jeg
Filmen var litt langtekkelig for meg. Det var litt interessant å se den i lys av Martinus, og beskrivelsene som Martinus har om veien til ett verdensstyre og et nytt pengesystem.
Uansett han vi si at Obama har en viktig misjon i vår tid. Hva misjonen resulterer i er vanskelig å si. Jeg synes at Obamas retorikk bærer preg av mye ny og riktig tænkning. Tortur afskaffes, ulovlige fangelejre stenges, man strekker ut en åpen hånd til "fienden".
Det er ikke tvil om at krig ikke tar slutt før menneskene blir så trett av krig at de ikke kan nænne at krige mer. Og vi har ikke kommet å nærheten av dette, mange steder i verden. USA har uten tvivl mye karma på konto på grunn av alle kriger de har startet og utkæmpet de siste 100 årene. Om den krigskarma resulteres i borgerkrig, eller annen form for krig, eller om amerikanerne kan avvende deler av karman gjennom åndelig utvikling, er vanskelig å spå om.
At amerikanernes rettigheter ifølge amendment 2 (rett til å bære og eie våpen) strammes inn, er et steg i riktig rettning, uansett hvilken motivasjon som ligger bak. Det virker helt horribelt på meg at det i annen hvert hus ligger flere mordervåpen... Land of the free?!
Samtidig med dette pågår det en enorm åndelig oppvåkning, også i USA. Det kommer til å ha en dempende effekt på karmautløsninger, at det er stadig flere mennesker i et land som gjennom erfaringer har fått tyngdeenergiene under kontroll. Uansett vil det bli meget spænnende at følge med på utviklingen fremover.
Hej med jer
Jeg er helt enig med dig, Oscar. Vi skal huske på, at det ikke er os, der vælger USA's præsident - det er amerikanerne. Og de er - ifølge Martinus - ovenikøbet godt hjulpet af forsynet, som sikrer, at de får den leder, der bedst kan befordre den udvikling, de har behov for.
Om det er et djævelens redskab eller en kristusfigur, der har posten, kan selvfølgelig være interessant. Men uanset hvilken person, og uanset hvilke motiver han måtte have eller styres af, så er ethvert skridt et skridt i den rigtige retning, fordi den bidrager med nogle erfaringer til skabelsen af det rigtige menneskerige på jorden.
Det er let at sidde i Danmark og pege fingre af en anden nation. Det er i hvert fald lettere end selv at bidrage positivt til en ny og bedre verden. Men selv det vil give erfaringer, som i sidste ende vil gøre os i stand til at udtrykke næstekærligheden i ord, tanker, handling og følelse.
Venlig hilsen
Petersh
Hej Oscar
Jeg er enig med dig i at Obama's retorik indeholder mange rigtige tanker og siden han blev valgt viser det jo at det er disse tanker folket ønsker gennemført.
Hvis man studerer historien som det også fremgår af filmen, så er der stor lighed mellem Obama's retorik og den retorik Mao, Hitler og de russike ledere har brugt gennem tiden, så det afgørende er jo mere selve handlingerne end ordene. Ord er billige kan man sige. Krigene skulle afsluttes og soldaterne skulle hjem og nu forlænges den og der sendes flere soldater, hjælpepakker og anden lovgivning skulle ligge til gennemsyn for alle i 5 dage og så vedtages den første store pakke med få timers varsel. Baser skulle lukkes og tortur skulle ophøre og så fjernes disse ting alligevel fra selve lovteksten. For mig er det ikke nok at man siger de rigtige ting.
Til det omkring våben, så tror jeg de fleste ville ønske sig et samfund uden våben, men her er der også en anden side af historien for mens man tager våben fra folket så øger man våbene hos statsmagten, så det giver jo ikke færre våben samlet set og giver dermed ikke et mere sikkert samfund.
Historien viser at statsmagter kan udføre langt mere mørke end individer - såden som jeg ser det - så hvis man ønsker et lysere samfund så bliver man nødt til at holde fast i sine rettigheder på det individuelle plan og det gælder alt lige fra våben, ytringsfrihed, demokrati, ret til ens egen arbejdskraft, ejendomme, sundhed, tanker etc.
På et tidspunkt vil menneskeheden være så udviklet at vi kun kan vælge alkærlige ledere uden ønske om magt og penge, men kun ønske om at gøre det bedste for næsten. Indtil da er det min forventning at øget statsmagt blot vil gøre forskellene endnu større mellem rig og fattig, som det nu tydeligt ses med alle de hjælpepakker, hvor pengene er landet i lommerne på alle dem der skabte problemerne til at starte med.
Men alt dette er jo blot som jeg ser det og har egentlig ikke noget med Martinus at gøre. Martinus siger at vi om 500 eller 2000 år (alt efter hvordan vi tolker det) får et alkærligt verdenssamfund med én verdensregering. Han skriver også mange, mange sider om det onde eller det ubehagelige gode og han skriver at menneskeheden over disse mange år vil udvikle intuition til at vælge kærlige løsninger. På nuværende tidspunkt er vi nemme at narre fordi vi vælger at tro på det vi hører frem for at sætte os ind i tingene. Vi har ofte for lidt tid, energi eller evner til at gå bag ordene. Ovennævnte eksempler fra verdenshistorien viser hvor nemt det har været at narre hele befolkninger med flotte ord og intentioner og så føre millioner af mennesker ind i mørket.
Man kan sige at dette er vores karma og det er naturligvis helt korrekt. Som jeg ser det så stopper denne karma, når vi bliver kloge nok til at vælge lyset frem for mørket. Jeg tror vi alle vælge lyset lige så meget som vi er i stand til og derfor ønsker jeg personligt at gøre så meget jeg kan for at jeg kan vælge lyset så meget som muligt.
Med kærlighed
Lars
Trots sina stora inre problem så är USA ett fritt och demokratiskt land, och utgör på sätt och vis en föregångare till det kommande internationella världsriket i den meningen att i USA lever människor från alla världens nationer.
Som ni skriver här ovan så förefaller Obama representera många nya och positiva idéer och vill skapa ett mer tolerant och humant USA.
Jag uppfattar det som att Obama är tillsatt av Försynen för att det behövs en god kraft som leder USA i de kommande konflikterna, där man kommer att ha en liknande roll som man hade i det andra världskriget, och ännu en gång spela en avgörande roll för demokratins överlevnad, även om USA denna gång kommer att förlora sin status som stormakt.
N