MartinusForumDk

Anmeldelse af Harry...
 
Del:
Notifications
Clear all

Anmeldelse af Harry Rasmussens bog "Jesus - søn af mennesket"

5 Indlæg
4 Brugere
0 Likes
2,127 Set ialt
(@kenneth_ibsen)
Indlæg: 2065
Medlem Admin
Topic starter
 

Harry Rasmussen har i bogen "Jesus - søn af mennesket" skrevet et særdeles oplysende og stærkt anbefalelsesværdigt værk om Jesu liv og lære. Bogen er velegnet for personer som er naturvidenskabeligt orienteret og derfor måske ikke tidligere har studeret det nye testamente (som i mit tilfælde), da bogen er meget saglig og veldokumenteret.

Bogen er opdelt i to hovedafsnit.

Det første afsnit er en beskrivelse af Jesu liv og lære, som det kan fortolkes på baggrund af hovedsageligt de fire evangelier i det Det Nye Testamente. Der fortælles her om Jesu barndom, hans tidlige ungdom og om tiden frem til hans indvielse. Efter indvielsen gives en detaljeret fremstilling af Jesu forkyndelse og lære samt om forløbet op til hans korsfæstelse. Der fortælles levende om Jesus forhold til de andre figurer i evangelierne, herunder Johannes Døberen, Maria Magdelena, hans disciple m.fl.

I andet afsnit sammenstilles og forklares Jesu udtalelser og forkyndelse med Martinus kosmologiske analyser. Her gives bud på hvorfor Jesu tilgivelse af sine bødler på korset kan ses som den fuldkomne menneskelige væremåde. I meget fine passager forklares Martinus syn på Jesus lidelseshistorie.

Bogens passager om Jesu syn på reinkarnation kan være nyt for mange, men beskrives her på logisk vis ud fra Martinus kosmologi.

Som nævnt har jeg personligt aldrig rigtig læst biblen, herunder evangelierne. Derfor er bogen et vigtig supplement til min mere naturvidenskabelige tilgang til kosmologien. Det er en bog, der har gjort mig klogere på figuren Jesus. Det har også givet mig fornyet respekt for biblen, da jeg kan forstå flere citater af Jesus, nu hvor de er forklaret ud fra Martinus kosmologi.

Harry Rasmusen er meget nøgtern i sine bibelske fortolkninger, og kommer ikke med nogle hårde konklusioner. Det er meget vigtigt som læser, at forfatteren er objektiv. Det er en stor styrke i bogen. Specielt, når man ikke længere bliver inspireret af meget religiøse tekster.

Det er et omfattende værk på 555 sider med tilhørende detaljerede og informative afsnit om noter, kilder og litteraturhenvisninger. Man skal ikke lade sig skræmme af de mange sider, da bogen er meget velskrevet med et flydende og letlæseligt sprog.

kh.
Kenneth

 
Lagt op : 09/09/2012 12:09
(@Bjarne)
Indlæg: 25
Medlem
 

Meget positiv anmeldelse Kenneth og jeg får stor lyst til gå i gang med værket.
Det vil i så fald være den tykkeste bog jeg har læst.
Havde du let ved at komme igennem de 555 sider og vil du også anbefale den til en ingeniør som normalt ikke får læst så meget?
Kh
Bjarne

 
Lagt op : 10/09/2012 14:54
(@kenneth_ibsen)
Indlæg: 2065
Medlem Admin
Topic starter
 

Hej Bjarne

Ja, jeg kom ret hurtigt igennem den i løbet af sommerferien. Men den kan sagtens læses i bidder, hvis der ikke er så meget tid til daglig læsning. Man kommer ret hurtigt ind i bogen igen efter en kortere pause. Så ja, den kan anbefales :0)

Kh.
Kenneth

 
Lagt op : 10/09/2012 16:00
lasse
(@lasse)
Indlæg: 7650
Bruger Admin
 

Rigtig god anmeldelse :)

 
Lagt op : 11/09/2012 21:26
(@Anonym)
Indlæg: 0
 

Thomasevangeliet

Er det ikke noget om at Vertikanet ikke accepterer denne dødehavsrulle?
Netop fordi det ændrer biblen, eller har jeg misforstået noget?
Sådan noget ala diætister som ikke kan acceptere at madpyramiden skal vendes om, for nu har de i mange år prædiket noget andet?

 
Lagt op : 12/09/2012 22:34

Skriv et svar

Forfatter navn

Forfatter Email

Titel *

 
Forhåndsvis 0 Revisions Gemt
Del: